onsdag 19. januar 2011

Prosjekt hvitløk




(En liten advarsel til alle med grønne fingre; dere kan få en foruroligende følelse av oppgitthet etter å ha lest dette)

Mon tro om det går an å plante en hvitløk?


Det var en tanke som slo meg den dagen jeg stod og kikket nedi glasset med hvitløksfedd.
Midt i blant alle de fristende feddene, lå et lite utskudd. Bokstavelig talt.
Midt i blant alle de fristende feddene, lå ett lite fedd som hadde kommet litt for langt i utviklinga.
Det var åpenbart at dette feddet hadde hatt sine glansdager og fifteen minutes of fame.
Feddet hadde nemlig fått en grønn, liten spire.
"Jommen sa jeg smør", sa jeg.


Først funderte jeg på om jeg noen gang hadde tenkt over hvitløken. Hvordan blir egentlig hvitløken til hvitløken?
Dere grønnfingrede får bare sukke i vei.
Jeg ble gående noen dager med dette i bakhodet.


Men så slo det meg hva jeg måtte gjøre;


Få den hvitløken så fort som mulig ut av skammen, og opp i vann!


Som tenkt - så gjort!


I skrivende stund har hvitløken fått stått i vann og godgjort seg noen dager, så nå gjelds det bare å få ut fingeren og få gitt den noe jord.


Det leder meg over til neste spørsmål; Hvordan planter jeg denne? Alt annet enn røtter over jorda, eller vil det ikke produseres flere hvitløker da?
Og hvis jeg putter alt som ikke er grønt ned i jorda, får jeg da flere fedd?


Om jeg ikke handlet kjapt, er snart livet over for dette feddet.
Så fort jeg får kjøpt meg litt jord, så får jeg bare satse på det ene eller andre.
Da får vi se! :o)

5 kommentarer:

  1. Haha, artig innlegg. Jeg har dessverre like dårlige hvitløkskunnskaper som deg, så jeg kan ikke komme med noen gode råd. Men jeg kommer til å følge med på prosjektet! :)

    SvarSlett
  2. Mener du skal kunne plante hele fedet ned i jorda. Også har det blitt flere ett år senere.
    Tror jeg.
    Nok jord og nok "ledig plass" i jorda tror jeg er viktig.

    Lykke til! Gleder meg til å høre hva som skjer med lille hr.hvitløk ;)

    (men det går fint ann å spise sånne fed også ;) )

    SvarSlett
  3. Helene, ikke gjør det!
    Jeg har prøvd, fytti og vondt den luktet etter en liten stund i jorda.. det verste var at jeg hadde glemt hele plante prosjektet mitt, så det tok litt tid før hjernen koblet hvor i alle dager denne forferdelige lukten kom fra..
    Definitivt utendørs prosjekt!!

    Ida :-)

    SvarSlett
  4. Hahaha, nå fikk jeg meg en god latter:) Tusen takk for tipset, Ida! ;-) Jeg tror jeg får plante den inne til plussgradene har kommet, så ryker den rett ut etter det. Men! Jeg vil sette den i boden! ;) Så får vi se hvordan den blir etterhvert;)

    SvarSlett
  5. Fantastisk prosjekt! Gleder meg til fortsettelsen:)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at du legger igjen en liten hilsen til meg. Tusen takk! :)