fredag 2. juli 2010

Hylleblomstsaft (oppskrift)

Det er det beste jeg vet! Og lett å lage :o)
Tidligere så har dette vært en mor-datter ting, da det var mamma som lærte meg hvordan jeg skulle lage det. Men i år var det min jobb å sørge for at søsteren min lærte seg det!


Dette er en fantastisk nydelig tørsteslukker om sommeren. Perfekt å ha med seg i båt, på piknik og kanskje aller mest som gave. Alle blir strålende fornøyde når man kommer med en flaske hjemmelaget hylleblomstsaft. (Ihvertfall de som liker det! Tihi)





Og her er den berømte oppskriften:

30 blomster (skjermer)
2 kg sukker
2 pk sitronsyre (eller vinsyre)
2 l vann
2 sitroner i skiver
Hell sukker , sitronsyre, sitroner, og blomster i en balje. Hell over kokende vann (Jeg har bare kokt opp i vannkoker). Rør det godt ut, sånn at alt sukkeret har smelta. Så skal dette stå i tre dager, før du siler safta.
Det er litt viktig å skylle blomstene hvis det er lus på.
Når det er klart, så er det bare å blande ut i vann, og nyyte.. :o)
Jeg syns enkel oppskrift blir litt lite saft, så jeg pleier å doble, og av og til enda mer.






3 kommentarer:

  1. Tusen takk for tips! Er det greit om jeg jeg lager et innlegg om denne oppskriften i bloggen min?

    SvarSlett
  2. Det må du bare:o)
    jeg blir veldig glad om du linker til meg for å vise hvor du fikk den fra :o)

    SvarSlett
  3. Tusen takk! Det skal jeg selfølgelig gjøre ;-)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på at du legger igjen en liten hilsen til meg. Tusen takk! :)